Я маю слабке місце. Залежність від книжок. А ще я заздрю тим, хто вміє писати сильно й невимушено водночас. От тому, коли я бачу новинку про написання текстів, стримати мене складно. Якщо ж вона ще й українською... Правильно. Пройти повз «Пиши сильно» від видавництва Pabulum я не могла. До речі, цього року вони вже мене потішили іншою тематичною книжкою – «Як писали класики». Тож я побачила, замовила й за вечір прочитала. І загалом мені сподобалося.
У книжці є стисла теорія про роботу з текстом. Вона, мабуть, може допомогти тим, хто прагне написати власний роман або повість. Тема, жанр, сюжет, конфлікт, персонаж, діалоги – це далеко не повний перелік питань, які тут висвітлюються.
Що мені більше припало до душі, то це вправи. Наведу деякі приклади:
- напишіть за 10 хвилин історію, що розпочинається зі слів «Я пам’ятаю»;
- перепишіть улюблений вірш чи пісню, заміняючи наявні слова на синоніми;
- пригадайте останні прочитані книжки й придумайте на основі трьох із них новий сюжет тощо.
Такі вправи тренують мізки, фантазію й письменницькі «м’язи». Тож вони будуть корисні не лише майбутнім літераторам, а й усім-усім, хто пише статті, дописи в блозі, чи навіть просто в соцмережах. Я точно повправляюся!
І це ще не все. У книжці є поради від відомих українських письменників – Оксани Забужко, Юрія Андруховича, Тараса Прохаська, Сергія Жадана, Андрія Куркова та ін. Більшість із них так чи інакше радять «аксіоми» – багато читати й писати.
«Не всі, хто читають по 100 книжок на рік, стають письменниками, проте без цього ніяк» (Макс Кідрук).
«… мова – це головний ресурс письменника, те саме, що для композитора звук, і подумки практикуватися в тому, “як про це краще сказати”, треба не припиняти й тоді, коли їдете в метро або миєте посуд» (Оксана Забужко).
«Забудьте про перфекціонізм у процесі писання, інакше завищені очікування не дозволять вам висловити те, що ви відчуваєте. Вмикайте його тоді, коли вже буде готова чернетка усього тексту» (Любко Дереш).
«Продумайте перше речення. Варіанти слід вигадувати день чи два, записуючи на окремих аркушах. Для цього постійно носіть зі собою блокнот. У прагматичному тексті перше речення має містити головну тезу, у художньому – просто бути яскравим та цікавим. За першим реченням продумайте перший абзац. Запишіть варіанти» (Ростислав Семків).
«Хороший письменник – не конче хороша людина. Хороший письменник – не конче розумна людина. Хороший письменник насамперед – хороший читач» (Юрій Іздрик).
Що мені НЕ сподобалося в книжці? Як не прикро, але зауваження є:
- зловживання англіцизмами (беґраунд, фідбек, таймлайн тощо);
- нехтування правилами милозвучності (зустріч з друзями);
- наявність стилістичних помилок («більше ста» замість «понад / більш ніж сто»; «стати в нагоді» замість «стати у пригоді»).
Дивно бачити такі ляпи в книжці, присвяченій тексту. Та все одно я тішуся, що нарешті такі книжки з’являються українською. Сподіваюся, що далі буде.
Дякую ще раз. Олександр.